Eerlijk is eerlijk. Ik heb zelf lang geaarzeld. Zo vaak berichten schrijven om resultaat te boeken. En waarover zou ik dan moeten schrijven? En waarom eigenlijk, er is al zoveel informatie online te vinden. Inmiddels ben ik ervan overtuigd (lees: heb ik me door diverse marketeers laten overtuigen) dat bloggen commercieel gezien veel kansen biedt. Daarom ook bezocht ik vorige maand  het Schrijfevent 3.0 met de titel ‘Geld verdienen met bloggen’, georganiseerd door Taaluilen. Een enorm leerzame en inspirerende dag lang over bloggen waar verschillende experts workshops en lezingen verzorgden. Dat deze rubriek dit keer over bloggen moest gaan, is daarom voor mij niet meer dan logisch.

Wat is een blog?
Een blog is een bericht op internet met tekst en beeld dat u kunt koppelen aan uw website en vervolgens kunt delen. Er zijn blogs in allerlei soorten en maten. Om profijt te hebben van een zakelijk blog, is een lange adem nodig. Professionals adviseren namelijk om 2 tot 3 keer per week te bloggen. En het liefst in verschillende vormen qua vorm en inhoud. Van kort tot langer en van informatief tot prikkelend of opiniërend. Als de boodschap en uitstraling steeds maar eenduidig en dus herkenbaar blijven

Voordelen 

  • Via een blog komen bezoekers op uw website. Als u vraagt om reactie geeft dat mogelijkheden om betrokkenheid te creëren. Als dat lukt, zullen bezoekers vaker terugkomen op uw website.  U bouwt op die manier aan de band met uw doelgroep, wat leidt tot meer contact, aanvragen en aankopen
  • Met een blog bent u beter vindbaar op het internet, o.a. door zoekwoorden toe te voegen.
  • Bloggen is relatief goedkoop vergeleken met de inzet van andere communicatiemiddelen.
  • Met een blog creëert u autoriteit, naamsbekendheid en de gewenste reputatie. Door uw kennis en expertise over uw specifieke vakgebied te delen, laat u zien dat u verstand van zaken heeft.
  • Een goed inhoudelijk blog verhoogt zo uw expert-status. Het onderscheidt u van collega’s.
  • Iedereen kan het in principe.

blog, bloggen voor ondernemers, bloggen

 

 

 

 

 


Hoe schrijf je een blog?

  • Bepaal vooraf uw doelgroep. Het beste is om een concrete profielschets te maken van uw meest ideale lezer of lezers (persona). Wat zijn zijn kenmerken, interesses, gedrag, angsten, overtuigingen, enz. Bij het schrijven richt u zich tot deze persoon.
  • Kies een duidelijk hoofdthema en een heldere focus (wat is uw doel en welk probleem lost u op voor uw lezers).
  • Een blog is geen traditioneel communicatiemiddel. Schrijf in een persoonlijke stijl en vooral over de mensen in en rond uw organisatie. Alles wat van waarde is voor uw klanten of gebruikers is interessant om te publiceren. Laat bijvoorbeeld het resultaat van een product of dienst bij mensen zien. En laat ook het management in uw blog aan het woord.
  • Lezers besluiten in 3 seconden of ze wel of niet doorlezen. Daarom moet een blog een aantrekkelijke lay-out hebben en ‘scanbaar’ geschreven zijn. Dat betekent bijvoorbeeld een korte, prikkelende kop, goede afbeeldingen en duidelijke alinea’s met subkopjes.
  • Behandel per artikel slechts één onderwerp tegelijk. Net als de titel is de eerste alinea, de introductie, belangrijk om uw lezer vast te houden. Doe in die eerste alinea een belofte; vertel waar uw blog over gaat en wat de lezer kan verwachten.
  • Vergeet niet om aan het einde van het blog op te roepen tot actie, reacties te vragen en de lezer aan te sporen uw blog te delen met ‘social share buttons’.
  • Om succesvol zakelijk te bloggen is het handig om een jaarplanning te maken van onderwerpen. Oudere berichten kunt u deels opnieuw gebruiken en actualiseren.

promotie blog, blog promoten, blog bekend maken

Promotie

Is een blog eenmaal klaar, dan is het zaak om die optimaal te promoten. Dat kan via bijvoorbeeld sociale media, een e-mail nieuwsbrief of via invloedrijke personen. Heeft u eenmaal meerdere blogs geschreven over eenzelfde thema, dan kunt u die koppelen. Overweeg om uw blog samen met anderen te publiceren, zoals uw media- of zakelijke partners. Of plaats uw blog in een relevante (!) groep op bijvoorbeeld LinkedIn of community waar uw doelgroep actief is. Met een groter platform bereikt u een veel groter publiek.

Veel plezier en succes met bloggen!

 

May-lisa de Laat