De juiste verbinding
Verbinding als basis voor een relatie tussen jou en de klant gaat over de ‘klik’. Een sfeer van eerlijkheid, vertrouwen en geloofwaardigheid. Zo’n verbinding bereik je als je zaken met elkaar deelt, kwaliteit levert jezelf openstelt voor de ander, en je daarmee dus kwetsbaar opstelt. Klankborden, sparren en co-creatie zijn dan het resultaat. Want verbinding inspireert. Ondernemen kun je niet alleen, daar heb je altijd anderen bij nodig. Initiatieven van ondernemers om samen te komen, samen te werken en elkaar te ontmoeten lijken alleen maar toe te nemen.
Verbinding en tekst
Als uitingsvorm van communicatie kan tekst op veel manieren helpen om mensen met elkaar te verbinden. Zowel zakelijk als privé. En met allerlei verschillende doelen. Denk bijvoorbeeld aan teksten in een brochure, op een website of de voice-over-teksten in een (bedrijfs)film. Of aan een nieuwsbericht, blog of krant. Maar ook een lied, een kaartje of een gedicht zijn vormen waarin tekst een brug slaat naar de ander.
Goede tekst zegt meer
‘Connect’ of ‘correct’ is voor mij persoonlijk nooit een keuze. Ik streef altijd naar beiden. En nee, dat lukt inderdaad niet altijd helaas. Goede tekst zegt meer dan de woorden alleen. Het geeft aan dat je de relatie met de ander (jouw klant, relatie, partner of wie dan ook) waardeert en dat je het belangrijk vindt zorgvuldig te communiceren, aandacht besteedt aan de manier waarop. Omdat ik ervan overtuigd ben dat teksten met slordigheden afbreuk doen aan je imago en daarmee aan de verbinding met je relaties en klanten. Het valt mij op hoeveel taalfouten er gemaakt worden omwille van de snelheid van connectie. Denk aan berichten op Twitter en Facebook. Begrijpelijk, maar jammer vind ik dat wel. Waarom niet een paar seconden langer de tijd nemen om een bericht even na te lezen?
May-lisa de Laat