Regeren is vooruitzien

Een nieuw jaar vraagt een nieuwe planning voor alles waar u zich als ondernemer mee bezighoudt. Dus ook voor uw communicatie. Zo blijft u optimaal zichtbaar voor nieuwe en bestaande klanten, relaties en medewerkers.

Een handig hulpmiddel om uw content te plannen is een content kalender. Zo zit u nooit meer met de handen in het haar omdat u geen inspiratie heeft. Of tijd tekort komt omdat u ad-hoc reageert.

Tevoren plant u wanneer u waarover wilt communiceren, via welke kanalen en met wie. Dat geeft rust en overzicht. Natuurlijk is er altijd ruimte om een planning aan te passen, bijvoorbeeld door veranderde prioriteiten.

In het begin van het nieuwe kalenderjaar besteed ik hier daarom graag aandacht aan het maken van een content kalender. Nu voorbereiden en plannen is tijdwinst voor straks.

Hoe maak je een content kalender?

Belangrijk is om vooraf uw doel, doelgroep en de boodschap te bepalen. Wat wilt u vertellen, hoe moet dat er uitzien (stijl, toon en vormgeving) en wat moet de ontvanger met die informatie doen? Bedenk altijd dat u content maakt voor anderen, uw doelgroep. Let er dus op dat berichten relevant en interessant zijn voor die groep mensen. Welk probleem lost u voor uw (nieuwe) klant op? Wat houdt hem bezig, waar ligt hij wakker van? Luisteren naar uw doelgroep, invoelen wat er leeft, is essentieel. Als u daarop inspeelt, is de kans dat de ontvanger uw content deelt veel groter.

Breng vervolgens in kaart welke soorten content u gaat maken. Denk aan berichten op social media, een blogartikel op internet of een YouTube-video. Ook bepaalt u wanneer u berichten post. Het is niet altijd nodig iedere week iets te communiceren, zolang er maar regelmaat is.

Vat tenslotte alles samen in een overzicht, bijvoorbeeld via Excel. Zo ziet u in één oogopslag wanneer u wat en via welk kanaal communiceert. En ook of er eventueel nog weken zijn, waarin (te) weinig communicatie plaatsvindt. Heel handig om dit te delen met collega’s! Dan blijven alle neuzen in dezelfde richting en zijn de afspraken duidelijk. Daarbij is het verstandig om ook het voorbereiden van de content in te plannen. En duidelijke afspraken te maken over de eindverantwoordelijkheid.

Inhaakkalender 

Waarover gaat u iets naar buiten brengen? Denk aan de planning binnen uw organisatie en daarbuiten. Wat speelt er komend jaar intern? Of bij relaties? In de markt? Voor zover dat relevant is voor uw doelgroep natuurlijk. Zijn er landelijke, actuele ‘inhakers’ zoals een groot sportevenement, een vakbeurs of een nationale feestdag? Die data kunt u  gebruiken om juist dan te communiceren. Op internet zijn diverse gratis inhaakkalenders te vinden, zoals de officiële inhaakkalender van 2021.

Voordelen content planning

  • rust, duidelijkheid en efficiëntie
  • nooit meer een moment missen
  • meer structuur en samenhang in content
  • regelmatig nieuwe content zorgt voor meer terugkerende bezoekers
  • betere interne samenwerking

Hulp nodig bij het maken van een content kalender of bij het schrijven van content? Neem vrijblijvend contact op en we bespreken hoe ik kan helpen.

Professionele totaalaanpak en follow-up

De klant van nu wil op het goede moment precies die informatie ontvangen die voor hem relevant is. En dat is mogelijk door slim gebruik van klantgegevens en zoekgedrag met toestemming van de klant. Het resultaat is echt en relevant klantcontact als cruciaal onderdeel in de communicatiemix.

De Laat Communicatie werkt samen met professionele partners op het gebied van (internet)marketing, vormgeving en reclame, drukwerk, fotografie en video- en filmproductie. Want een goede tekst en content planning zijn belangrijk, maar uiteindelijk maar een schakel in de totale content marketing.

May-lisa de Laat