Regeren is vooruitzien

Een nieuw jaar vraagt een nieuwe planning voor alles waar u zich als ondernemer mee bezighoudt. Dus ook voor uw marketing en communicatie. Zo blijft u optimaal zichtbaar voor nieuwe en bestaande klanten, relaties en medewerkers.

Een handig hulpmiddel om uw content te plannen is een content kalender. Zo zit u nooit meer met de handen in het haar omdat u niet weet waarover u wilt communiceren, via welke kanalen en wanneer. Daarom besteed ik in deze eerste uitgave van 2016 aandacht aan het maken van een content kalender.

Hoe maak je een content kalender?

Dat kost inderdaad best even tijd en aandacht. Maar nu voorbereiden en plannen is tijdwinst voor straks. Belangrijk is om vooraf uw doel, doelgroep en de boodschap te bepalen. Wat wilt u vertellen, hoe moet dat er uitzien (stijl, toon en vormgeving) en wat moet de ontvanger met die informatie doen? Bedenk altijd dat u content maakt voor anderen, uw doelgroep. Let er dus op dat berichten relevant en interessant zijn voor die groep mensen. Welk probleem lost u voor uw (nieuwe) klant op? Wat houdt hem bezig, waar ligt hij wakker van? Goed luisteren naar uw doelgroep, invoelen wat er leeft, is essentieel. Als u dat goed weet te verwoorden, is de kans dat de ontvanger uw content deelt, veel groter.

Breng vervolgens in kaart welke soorten content u gaat maken. Bijvoorbeeld een blog op social media, een video op YouTube of een nieuwsbericht op de website. Maak daarna een lijst van de distributiekanalen, zoals eigen middelen of websites van anderen.

Vat tenslotte alles samen in een overzicht, bijvoorbeeld via Excel. Zo ziet u in één oogopslag wanneer u wat en via welk kanaal communiceert. Heel handig om dit te delen met collega’s! Dan blijven alle neuzen in dezelfde richting en zijn de afspraken duidelijk. Daarbij is het verstandig om ook het voorbereiden van de content in te plannen. En duidelijke afspraken te maken over de eindverantwoordelijkheid.

Tips voor onderwerpen

Waarover gaat u iets naar buiten brengen? Denk aan de planning binnen uw organisatie en daarbuiten. Wat speelt er komend jaar intern? Of bij relaties? Voor zover dat relevant is voor uw doelgroep natuurlijk. Zijn er landelijke, actuele ‘inhakers’ zoals een sportevenement, een vakbeurs of een nationale feestdag? Die data kunt u natuurlijk goed gebruiken. Een planning van bekende gebeurtenissen is te vinden in het overzicht van Buzzcapture. Of gebruik de ‘inhaakkalender 2016’.

Beeld en kleuren

Uw berichten worden pas echt aantrekkelijk om te lezen door kleurgebruik en passende (bewegende) beelden te verwerken. Daarmee versterkt u het effect van uw boodschap en maakt u uw bericht uitnodigend. Natuurlijk kunt u zelf een geschikte foto maken. Maar via internet zijn er ook gratis of goedkope beelden om te gebruiken via beeldbanken of stockfotobureaus. Bedenk wel dat op iedere foto, illustratie of film rechten rusten.

Professionele totaalaanpak en follow-up

De klant anno 2016 wil op het goede moment precies die informatie ontvangen die voor hem relevant is. En dat is mogelijk door slim gebruik van klantgegevens en zoekgedrag met toestemming van de klant. Het resultaat is echt en relevant klantcontact als cruciaal onderdeel in de communicatiemix.

De Laat Communicatie werkt nauw samen met professionele partners op het gebied van (internet)marketing, vormgeving en reclame, drukwerk, fotografie en video- en filmproductie. Want een goede tekst en content planning zijn belangrijk, maar slechts een schakel in de totale content marketing. Want het gaat uiteindelijk om het resultaat. Toch?

 

May-lisa de Laat