De kracht van het woord

Teksten die inspelen op het gevoel van de lezer, komen we steeds vaker tegen. En echt niet alleen in romans, liedjes of gedichten. Het past ook bij de trend dat we al mens steeds meer op zoek zijn naar ‘beleving’. Niet alleen maar iets zien of lezen, maar het ook voelen. En als het even kan ook nog ruiken, proeven en aanraken.

Inspelen op emotie is in de reclame heel gewoon, maar toepassing komt steeds vaker voor in meer zakelijke of zelfs journalistieke teksten. Want, emotie raakt mensen echt. Een boodschap komt extra goed bij iemand binnen als je inspeelt op emotie. Je kunt er mensen mee overtuigen van je product of dienst, van je organisatie of een standpunt. Onderzoek heeft aangetoond dat wij mensen 95% van onze beslissingen nemen op basis van emotie. Emotie schept sfeer, verkleint de afstand en geeft herkenning. Het nodigt uit tot verder lezen, het geeft aan dat er echt iets speelt en het verkoopt.

Empathie geeft verbinding

Maar hoe doe je dat, teksten schrijven die inspelen op iemands emotie? Dat kan alleen als je de lezer, jouw doelgroep, goed kent en begrijpt. Je inleven in iemands wensen of problemen. Met empathie maakt je echte connectie met de lezer, verbinding met je (toekomstige) klant. Dan is het handig om bijvoorbeeld te weten in welke branche hij werkt, welke informatie hij zoekt, wat zijn probleem is of hoe hij beslist. Hoe meer je weet van je potentiële klant, des te beter kan je inspelen op zijn verwachtingen.

Een paar tips om op eenvoudige manier al emotie toe te voegen aan zakelijke tekst:

  • Ga uit van de vraag van de klant. Stel vragen over het probleem of de noodzaak en geef daarop het antwoord dat jij of je bedrijf biedt. Dat geeft herkenning en bevestiging.
  • Noem daarbij vooral de voordelen voor je klant.
  • Omschrijf met veel details, dat spreekt tot de verbeelding.
  • Spreek de lezer direct aan met ‘u’ of ‘je’ of gebruik woorden als “als ondernemer weet u …”
  • Wees vriendelijk, persoonlijk en positief.
  • Vermijd negatieve woorden zoals ‘niet’, ‘geen’, ‘niets’ of ‘nooit’. Een enthousiaste, vlotte formulering met positieve woorden heeft meer effect.
  • Gebruik woorden met echte betekenis en wees concreet. Vermijd dus holle woorden als ‘leuk’ en ‘goed’ en geef voorbeelden als bewijs in plaats van containerbegrippen als ‘service’, ‘kwaliteit’ en ‘ontzorgen’.
  • Schrijf in heldere taal die iedereen begrijpt. Vermijd jargon of moeilijke termen.
  • Bied extra zekerheid over jouw oplossing of product met een goede omschrijving, referentie of klantbeoordeling.

 

Er is veel onderzoek gedaan naar en geschreven over beïnvloeden met emoties. Voor wie meer wil lezen over de kracht van het woord en emotie in taal, is het boek ‘Beinvloeden met emoties’ van de Leidse hoogleraar Journalistiek en nieuwe media Jaap de Jong,  Christoph Pieper en Adriaan Rademaker een aanrader.

Robot

Sinds vorig jaar, is een groep studenten van de Fontys Hogeschool in Tilburg bezig met het ontwikkelen van een systeem voor de Nederlandse taal dat automatisch teksten kan produceren op basis van algoritmen. Enkele grote persbureaus in Amerika, waaronder Associated Press, maken al gebruik van de robotjournalist voor sommige beurs-, sport- en weerberichten. Dat gebeurt op basis van databestanden. Het onderzoek richt zich ook op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als de nieuwsconsument. Partijen uit het werk- en beroepenveld zijn nauw betrokken.

Hoe lang duurt het nog voordat een computer gevoel in taal kan verwoorden? Emotie in de tekst kan leggen? Een voordeel van de opmars van de schrijvende computer is dat een verslaggever of tekstschrijver zich kan concentreren op echt boeiende verhalen. En de schrijvende mens maakt daarbij handig gebruik van beschikbare online tools om bijvoorbeeld spelling en grammatica te controleren en optimaal vindbaar te zijn en blijven via de Google-zoekmachine.

 

May-lisa de Laat