Gratis publiciteit en nieuwswaarde

Free publicity, ofwel gratis publiciteit via een nieuwssite, krant, radio of ander medium is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Maar hoe pak je dat aan? En waar moet je rekening mee houden?

Handig om je vooraf te realiseren is het volgende. Een journalist of redacteur is een professional met de taak om nieuws te publiceren. En om bepaalde doelgroepen te informeren over interessante onderwerpen. Omdat oud nieuws geen nieuws is, is er altijd haast bij. Want iedere krant, website,  radio- of tv-zender wil graag als eerste een nieuwsfeit communiceren. Maar wel zo zorgvuldig mogelijk. Bij redacties komen enorm veel berichten tegelijk binnen. Het is dus zaak om het de journalist/redacteur zo gemakkelijk mogelijk te maken. En om rekening te houden met de manier waarop je het nieuws aanbiedt.

Ondanks alle goede bedoelingen belandt veel ‘ingezonden kopij’ bij een redactie in de (virtuele)  prullenbak. Dat heeft alles te maken met de nieuwswaarde. Nieuwswaarde is voor iedere doelgroep en voor ieder communicatiemiddel anders. Lastig, maar wel iets om rekening mee te houden als u gebruik wilt maken van ‘free publicity’.

Wat is nieuws?

Zoals gezegd, de redactie van een medium bepaalt wat voor hun doelgroep (lezers, volgers, belanghebbenden, enz.) belangrijk is. En ook wanneer en hoe iets gepubliceerd wordt. Nieuws is altijd actueel, concreet en betrouwbaar. Wat verder meespeelt bij het bepalen van nieuwswaarde zijn de locatie, de afwijking van ‘het normale’ en de amusementswaarde en emoties in het algemeen. Maar ook het belang voor de doelgroep, een conflict, de omvang van een gebeurtenis en de gevolgen daarvan. Sommige onderwerpen krijgen als vanzelf meer aandacht. Denk aan bekende mensen, goede doelen en kinderen.

Oud nieuws, vage of onvolledige informatie, eenzijdige meningen en uitsluitend commerciële berichten zijn geen nieuws!

Wilt u als ondernemer een bericht over uw bedrijf of organisatie in de media, dan is het handig om uw boodschap zo te verpakken dat die nieuwswaarde heeft. Enkele voorbeelden:

  • Als uw bedrijf een bijzondere ontwikkeling doormaakt, zoals een reorganisatie of een fusie.
  • Als uw organisatie een innoverende, unieke uitvinding heeft gedaan, die in het belang is van een grote groep mensen.
  • Als uw bedrijf een voorbeeldfunctie heeft op een bepaald actueel gebied, zoals duurzaamheid.
  • Als uw bedrijf een jubileum viert en dus ook al x jaar werkgelegenheid biedt aan medewerkers in de buurt.
  • Als uw bedrijf een VIP ontvangt.
  • Als uw bedrijf zich inzet voor een goed doel en veel geld heeft opgehaald.
  • Als uw bedrijf een bijzondere prestatie, onderscheiding of prijs heeft behaald.

 

Persbericht

Hoe richt u zich tot de media? Dat kan nog steeds heel goed met het traditionele persbericht. Gaat het om ingewikkelde of zeer gevoelige informatie (zoals bij fusie, fraude of massaal ontslag), dan is het handiger om een bijeenkomst voor de media te organiseren. U kunt dan mondeling toelichting geven. De belangrijkste feiten geeft u na afloop schriftelijk mee.

In het persbericht schrijft u op 1 A4 het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het belangrijkste eerst en de details onderin. Een datum, citaat en contactpersoon voor verdere informatie mogen niet ontbreken. En vergeet niet een liggende foto van min. 1 mb mee te sturen.

Naast het persbericht zijn er nog andere manieren om ‘free publicity’ te generen. Denk bijvoorbeeld aan de reuring rond een evenement dat u organiseert, een column of rubriek in een vakblad en/of een veel gedeeld (blog)bericht via social media.

 

Wilt u in het nieuwe jaar ook werk maken van gratis publiciteit? Neem gerust eens contact op.