“Noem een nieuwsbrief geen nieuwsbrief’

Een gouden tip die ik zelf ooit kreeg en die eigenlijk voor zich spreekt. Want een nieuwsbrief met de naam Nieuwsbrief, belandt meestal ongezien in de digitale prullenbak. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zonde van alle inspanning en tijd. Daarom geef ik u hieronder graag een aantal tips en informatie die maken dat uw lezer uw bericht wel aanklikt en verder leest.

41% leest mobiel
Met een mailing per mail aan uw doelgroep heeft u de kans om kennis te delen en uzelf te profileren als expert op uw vakgebied. En dat op een voordelige en snelle manier. Bovendien bouwt u zo automatisch een mailinglijst op van geïnteresseerden waarmee u contact kunt opnemen of onderhouden. Ook is de informatie eenvoudig door te sturen via social media. Vragen om een reactie of om interessante informatie te delen is trouwens ook een goed idee om een band op te bouwen met uw lezer. En om uw lezerskring uit te breiden. Contentmarketing is bedoeld voor de lange termijn, om een relatie op te bouwen. Reageer daarom altijd op reacties die u ontvangt.

Zorg ervoor dat op uw website direct duidelijk (en via de zoekfunctie ook goed vindbaar is) waar iemand zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. En dat uw nieuwsbrief leesbaar is op kleine formaten beeldschermen. 41 % van de e-mailings wordt geopend op de smartphone (juni 2016).

Titel en eerste regel cruciaal
Opent u een mail met de titel “Nieuwsbrief no. 3”? of “Onze nieuwste nieuwsbrief is uit”? Waarschijnlijk niet. De titel en de eerste regel van een mailing bepalen of het bericht gelezen wordt. Ze zijn namelijk al direct te lezen in het overzicht van nieuwe mail in de inbox. De titel moet dus verleiden om de mail te openen, verder te lezen en in actie te komen. Maak het interessant voor de lezer door bijvoorbeeld in te spelen op een vraag of behoefte. Of door tips of een bepaalde winst te beloven.

Wat of hoeveel schrijft u?
Speel met de informatie en onderwerpen waarover u schrijft in op de vraag die leeft bij uw doelgroep. Dat hoeft helemaal niet zo uitgebreid te zijn. Het werkt vaak heel goed om één hoofdartikel te maken van 500 tot 700 woorden en daarnaast misschien nog een of twee korte informatieblokjes. Of bijvoorbeeld een agendapunt of een link naar een boek dat u de lezer aanraadt omdat het met hetzelfde onderwerp te maken heeft. Zo is het maken van een nieuwsbrief geen grote klus waar u misschien tegenop ziet. En, het belangrijkste: voor de lezer blijft de informatie overzichtelijk en snel te lezen. Doorverwijzen naar een website voor meer informatie kan natuurlijk altijd.

Bij een volgend artikel mag u best een vorig artikel hergebruiken als u dat aanvult of aanpast met actuele of andere informatie. Dat scheelt een hoop werk.

Lezers scannen
Deel de inhoud van uw mailing overzichtelijk en ‘scanbaar’ in. Aantrekkelijke koppen en subkopjes, passende afbeeldingen of video en een goede actiebutton leiden de lezer door de informatie. Zorg ook voor een herkenbare vormgeving die past bij uw andere communicatiemiddelen. Dat betekent bijvoorbeeld dat u hetzelfde lettertype en dezelfde kleuren gebruikt die u altijd gebruikt. Dat zorgt voor herkenning en geeft vertrouwen.

Losjes geschreven
De stijl van schrijven mag losjes zijn. Geen moeilijke zinnen en dure woorden, maar eerder in spreektaal. Houd het kort en krachtig. Zo komt uw boodschap het beste en snelste over. En daar doet u het voor! Natuurlijk is het wel belangrijk om in correct Nederlands te schrijven. Want fouten in spelling of grammatica geven de indruk dat u slordig bent en leiden af van de boodschap.

Naar wie mailt u eigenlijk?
Een goede verzendlijst is nog een belangrijke factor die het succes van uw mailing bepaalt. Uw klanten en relaties zijn bekend. Maar potentiële, nieuwe klanten, hoe bereikt u die? Maak een lijst van de belangrijkste kenmerken van uw doelgroep die belangrijk zijn voor het product dat u verkoopt. Uit onderzoek blijkt dat een campagne aan een kleinere groep geadresseerden beter werkt dat een groots opgezette campagne. Dat komt omdat deze mailings beter zijn afgestemd op de ontvangers wat betreft kenmerken en interesses en dus relevanter zijn voor de ontvanger.

Moment van verzenden belangrijk
Hoe vaak en op welk tijdstip u een mailing stuurt, hangt af van de doelgroep en de inhoud van uw bericht. Een vaste frequentie is wel aan te raden. Eenmaal per maand of wekelijks is prima.

De DDMA Nationale E-mail Benchmark 2016 geeft veel informatie over de verzending van e-mails op brancheniveau in Nederland. Een aanrader voor wie meer wil weten!

Veel plezier en succes!

 

May-lisa Laat