Als u op internet iets opzoekt, wilt u zo snel mogelijk antwoord op uw vraag. Dat wil uw klant ook!
Mensen zijn ongeduldig en lezen slecht. Of het nu gaat om informatie, instructie en voorlichting of een product of dienst. De bezoeker van uw website moet in een paar seconden overtuigd worden dat hij bij u aan het goede adres is. Herkenning ervaren. Dat nodigt uit om verder te lezen en (de gewenste) actie te ondernemen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?
Een aantrekkelijke vormgeving en goede navigatiestructuur van de informatie (de pagina’s, tabs en links op uw website) helpen zeker. Maar … voor goede, wervende tekst is een grote rol weggelegd. Want als de content niet klopt, heb je aan een mooie verpakking niet veel.
Wat zoekt uw klant? Gebruik de juiste zoekwoorden
Als iemand iets opzoekt op internet, typt hij één of meerdere woorden in bij Google, de meest gebruikte zoekmachine. Google toont vervolgens een lijst met links waarin dat woord of die woorden voorkomen. Om met uw bedrijf of organisatie bovenin die lijst te komen, moet u weten welke woorden uw doelgroep gebruikt om uw product of dienst op te zoeken. Woning of huis? Karpet of tapijt? Er bestaan softwareprogramma’s die helpen om de juiste zoekwoorden te bepalen.
Geloofwaardig
Met het gebruik van de juiste zoekwoorden alleen, bent u er nog niet. Google herkent steeds beter onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen. Goede, betrouwbare, geloofwaardige content wordt beloond met een betere vindbaarheid. Persoonlijk ben ik erg blij met het belang dat Google hecht aan kwalitatieve content met tekst die logisch en prettig leesbaar is. Geen gekunstelde teksten waarin te vaak dezelfde woorden voorkomen, maar content die hout snijdt. En dat kan ook in korte(re) teksten.
Tips voor webteksten die werken
Wanneer is een webtekst goed? Dat hangt van veel factoren af. Maar de volgende tips helpen zeker.
- Bepaal eerst het doel van de website, uw doelgroep en de toon die daar bij hoort.
- Val met de deur in huis. Zet het belangrijkste bovenaan. Vermijd een lange inleiding, maar geef korte uitleg en geef details pas later. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen websites scannen in een F-vorm. Het is dus belangrijk om tekst die u wilt laten opvallen, op die plekken te zetten.
- Geef antwoord op de vraag van de zoeker, misschien wel uw toekomstige klant. Benadruk de voordelen voor de klant. Het helpt om zinnen te schrijven met woorden als ‘u’ of ‘je’. Vermijd om eerst veel over uw eigen organisatie te schrijven. Verplaats u in uw (toekomstige) klant.
- Schrijf korte zinnen en alinea’s (denk aan mobiele gebruikers) en gebruik opsommingen van maximaal 5 items.
- Zo zorgt u voor structuur in een tekst en wordt de tekst scanbaar.
- Gebruik kopjes en tussenkopjes die duidelijk en informatief zijn.
- Breng focus aan in de tekst. Per pagina of per alinea beschrijft u 1 onderwerp.
- Formuleer in heldere spreektaal, actief en positief. Vermijd jargon of moeilijk en vaag taalgebruik.
- Gebruik duidelijke links om op te klikken (en natuurlijk openen die in een nieuw venster, anders bent u al heel snel uw bezoeker kwijt).
- Bepaal de juiste zoekwoorden en gebruik die voldoende (ca. 5%), maar niet te vaak.
- Plaats zoekwoorden op de juiste plek, namelijk in de (hoofd) titel en vooraan in koppen, in de omschrijving van de pagina en in de overige tekst. Geef illustraties, foto en film ook (alt) tekst en omschrijvingen mee met daarin het zoekwoord.
- Gebruik ook synoniemen en omschrijvingen voor de zoekwoorden.
- Gebruik het zoekwoord in een goede, relevante context.
- Zet op iedere webpagina een actiebutton, zoals ‘contact’, ‘offerte aanvragen’ of ‘inschrijven’.
Zoals ik hierboven al noemde, niet alleen tekst is belangrijk om goed vindbaar te zijn op het internet. Raadpleeg voor content marketing een internetmarketingbureau, reclamebureau en/of social media specialist. Ik adviseer u graag over bedrijven uit mijn netwerk.
Veel succes en plezier!
May-lisa