Gratis publiciteit via een website, krant, radio of ander medium is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Om daar optimaal gebruik van te maken, is het handig om te weten wanneer een onderwerp voor de media interessant is. En om te weten hoe je daar een positieve invloed op kunt uitoefenen.

Misschien eerst een paar uitgangspunten om rekening mee te houden. Een journalist is een vakman of vakvrouw met de taak om nieuws te verslaan, om bepaalde doelgroepen te informeren over interessante onderwerpen. Omdat oud nieuws geen nieuws is, is er altijd haast bij. Want iedere krant, website of radiozender wil graag de eerste zijn om een nieuwsfeit te communiceren. Maar wel zo zorgvuldig mogelijk. Bij redacties komen enorm veel berichten tegelijk binnen. Het is dus zaak om het de journalist/redacteur zo gemakkelijk mogelijk te maken. En om rekening te houden met de manier waarop je het nieuws aanbiedt.

Ondanks alle goede bedoelingen belandt veel ‘ingezonden kopij’ bij een redactie in de (virtuele)  prullenbak. Hoe komt dat? Dat heeft alles te maken met de nieuwswaarde van de informatie die u toestuurt. Nieuwswaarde is voor iedere doelgroep en voor ieder communicatiemiddel anders. Lastig, maar wel iets om rekening mee te houden als u gebruik wilt maken van ‘free publicity’. Een goede tekst met foto of film alleen zijn niet voldoende om uw bericht geplaatst te krijgen.

Wat is nieuws?

Zoals gezegd, de redactie van een medium bepaalt wat voor hun doelgroep (lezers, volgers, belanghebbenden, enz.) belangrijk is. Nieuws is altijd actueel, concreet en betrouwbaar. Wat verder meespeelt bij het bepalen van nieuwswaarde zijn de locatie, de afwijking van ‘het normale’ en de amusementswaarde en emoties in het algemeen. Maar ook het belang voor de doelgroep, een conflict, de omvang van een gebeurtenis en de gevolgen daarvan. Sommige onderwerpen krijgen als vanzelf meer aandacht, bijvoorbeeld goede doelen, bekende mensen en kinderen.

Oud nieuws, vage of onvolledige informatie, eenzijdige meningen en uitsluitend commerciële berichten zijn geen nieuws!

Wilt u als ondernemer een bericht over uw bedrijf laten plaatsen in de media, dan is het handig om uw boodschap zo te verpakken dat die toch nieuwswaarde heeft. Enkele voorbeelden:

  • Als uw bedrijf zich inzet voor een goed doel.
  • Als uw bedrijf een jubileum viert en dus ook al x jaar werkgelegenheid biedt aan medewerkers in de buurt.
  • Als uw bedrijf een bijzondere ontwikkeling doormaakt, zoals een reorganisatie of een fusie.
  • Als uw bedrijf een VIP ontvangt.
  • Als uw bedrijf een bijzondere prestatie of prijs heeft behaald.
  • Als uw bedrijf een voorbeeldfunctie heeft op een bepaald actueel gebied, bijvoorbeeld duurzaamheid.

Hoe richt u zich tot de media? Dat kan nog steeds heel goed met het traditionele persbericht.

Persbericht

Voordat u een persbericht schrijft, bepaalt u eerst het doel van het bericht. Wat wilt u bereiken? En bij wie? Doelgroepen kunnen bijvoorbeeld zijn: geschreven pers, nieuws websites, vakgerichte community’s, vaktijdschriften, radio, TV.

Denk daarbij ook aan de regio. Een krant in Hoofddorp plaatst geen nieuws uit Sassenheim. En een regionale krant of nieuwssite plaatst geen nieuws dat heel lokaal is.

Er zijn natuurlijk nog andere manieren om ‘free publicity’ te generen. Denk bijvoorbeeld aan een column of rubriek in een vakblad, een veel gedeeld bericht via social media of weblog en mond-tot-mond reclame of buzz marketing.

In de komende weken breekt de ‘komkommertijd’ weer aan. Ook bij de verschillende redacties. Dan is er vaak meer of extra aandacht voor uw bericht mogelijk omdat het aanbod van nieuws dan minder is. En dat geeft u een mooie kans. Succes! Neem bij vragen gerust vrijblijvend contact op.

 

Algemene tips:

  • Bepaal per bericht één boodschap.
  • Zet in de kop het ‘wie’ en ‘wat’.
  • Geef in de eerste alinea kort antwoord op de vragen Wie? Wat? Waar? en Wanneer?
  • In de rest van de tekst geef je meer details (‘hoe’ en ’waarom’).
  • Houd het bij de feiten en vermijd bijvoeglijke naamwoorden (mooi, groot, bijzonder, uniek, enz.).
  • Verwerk een citaat in het bericht. Dat maakt het bericht persoonlijk. Bovendien is het handig voor de journalist als deze geen tijd heeft om zelf om een reactie te vragen.
  • Zet boven een persbericht het woord ‘persbericht’ met de plaats en de datum.
  • Zet onderaan het persbericht een streep en daarna een ‘noot aan de redactie’ met de contactpersoon en zijn telefoonnummer voor meer informatie.
  • Het bericht mag maximaal 1 A4-tje groot zijn. Evt. kengetallen of achtergrondinformatie zet u in de bijlage. Of verwijs naar een website.
  • Voeg een liggende foto of filmpje bij van goede kwaliteit.

 

May-lisa de Laat